Dah Tegok tuh jangan Lupe Jadi follower okay ;)

Friday, December 30, 2011

: capital S

                                                   : hei girl , jangan suka bermain-2
                                                       dengan FAKE sangat lha
                                                                       ken ..!
                                                          nanti kalu orang lain
                                                              FAKE sma
                                                        kau marah pulak ken ..!
                                                                     so,,      
                                                              jangan lhaa

Allahu A’lam.

  1. Dukhan (asap) yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit yang seperti selsema di kalangan orang-orang yang beriman dan akan mematikan semua orang kafir.
  2. Dajjal yang akan membawa fitnah besar yang akan meragut keimanan, hinggakan ramai orang yang akan terpedaya dengan seruannya.
  3. Binatang besar yang keluar berhampiran Bukit Shafa di Mekah yang akan bercakap bahawa manusia tidak beriman lagi kepada Allah swt.
  4. Matahari akan terbit dari tempat tenggelamnya. Maka pada saat itu Allah swt. tidak lagi menerima iman orang kafir dan tidak menerima taubat daripada orang yang berdosa.
  5. Turunnya Nabi Isa alaihissalam ke permukaan bumi ini. Beliau akan mendukung pemerintahan Imam Mahadi yang berdaulat pada masa itu dan beliau akan mematahkan segala salib yang dibuat oleb orang-orang Kristian dan beliau juga yang akan membunuh Dajjal.
  6. Keluarnya bangsa Ya’juj dan Ma’juj yang akan membuat kerosakan dipermukaan bumi ini, iaitu apabila mereka berjaya menghancurkan dinding yang dibuat dari besi bercampur tembaga yang telah didirikan oleh Zul Qarnain bersama dengan pembantu-pembantunya pada zaman dahulu.
  7. Gempa bumi di Timur.
  8. Gempa bumi di Barat.
  9. Gempa bumi di Semenanjung Arab.
  10. Api besar yang akan menghalau manusia menuju ke Padang Mahsyar. Api itu akan bermula dari arah negeri Yaman.
Mengikut pendapat Imam Ibnu Hajar al-Asqalani di dalam kitab Fathul Bari beliau mengatakan: “Apa yang dapat dirajihkan (pendapat yang terpilih) dari himpunan hadis-hadis Rasulullah Saw. bahawa keluarnya Dajal adalah yang mendahului segala petanda-petanda besar yang mengakibatkan perubahan besar yang berlaku dipermukaan bumi ini. Keadaan itu akan disudahi dengan kematian Nabi Isa alaihissalam (setelah belian turun dari langit). Kemudian terbitnya matahari dari tempat tenggelamnya adalah permulaan tanda-tanda qiamat yang besar yang akan merosakkan sistem alam cakerawala yang mana kejadian ini akan disudahi dengan terjadinya peristiwa qiamat yang dahsyat itu. Barangkali keluarnya binatang yang disebutkan itu adalah terjadi di hari yang matahari pada waktu itu terbit dari tempat tenggelamnya”.

Wednesday, December 28, 2011

: hapyy siked jee



: hei . assalamualaikum :D .. mehh ....
BIG APPLE ,
 dekat atas tue ken , someone give me lhaa .
untuk hadiah HARIJADI mun .. 
bukan naa belagak , just nak story jee ..
baru jee bangun tidur , dia mct 
kluar sekejap .. 
mun punh keluar lhaa .. 
ingat ken apa lhaa .. last-2
dia letak dekad kerusi depan rumah mun tuh ..
hee .. buka jee , dha tersenyum dha ..
haha !
happy lha kut , sebab ada jugaorang nak bagi ken
hehe ! 
notbad lha ..

: then ada tinggal lagi 3 , peg rumah aka nkad .
suruh adik dia simpan ken ..
aka dia baru balik cari keje ,
mun baru balik tution .
peg rumah dia , makan sama-2
lagi happy bile bersama dekat 
aka angkat mun tuh ..
hee ..
mun dha andai bab-2 tintong orang neh , 
dari dia lha .. 
terikut-2 .. hehe 
sayang kau kak !
nur farhana binti rahim <3

: then aka angkat cakap
nanti dia dha keje ,
dha dapat duit , dia belanjee
dia janji tau ! .. wihihi <3
tapi kene ingat ken dia ..
nanti dia lupa pulak ..
haha !

: hurm , tuh jee .. 
sekian :)


*thanks for read <3

Saturday, December 24, 2011

: teserlah kejelek aan die

                                                : hum , hei ? kabare ? waras ken ? hee ..
                                                               gila+tension+giveup
                                                     semua itu sebab c j**** tuh ..!
                                                                now ..! im say ,
                                                     IHATEYOUDAMNMUCH , 
                                                              kenpa ekh ? uh..!
                                                    neh baru siked mun uji kaw tau ,
                                                            ade banyak lagi..!
                                                        betul lha yang lain kata
                                                  engkau neh pandai berkata-2 jaa ..
                                              entah mana kau burn ayat-2 tuh semua ..
                                                                  'helloe bang'
                                        saia bukan senang cair dengan kata-2 lelaki tau ..!
                                          cer think siked sebelum berbuat sesuatu ken

                                           swear panas bile dengar kau melenting ekh ..
                                                                      fuh..~
                                                       
                                                           eden senang jee tau ,,
                                                         kalau kau respect mun ,
                                                        respect kau balik dude..~
                                               PLEASEDONTACTIONLIKEDOG..!

                                                                                                                                ~ opss maaf
                           

Friday, December 23, 2011

Perlukah Diucapkan Cinta itu?...

Itulah yang saya dan seorang kawan perdebatkan semalam. Katanya dia sangat menyintai suaminya, dan dia tahu suaminya juga begitu. tetapi dalam pada itu kawanbaik saya itu terus menerus melahirkan rasa tidak puas hatinya kerana si suami jarang atau boleh dikatakan tidak pernah mengucapkan perkataan cinta di telinganya.

Katanya, lelaki ego dan hanya mementingkan perasaan sendiri. Lelaki kedekut untuk suarakan apa yang ada di hatinya. Susah sangat kah nak sebut, " Abang cintakan awak!" ujarnya melepaskan perasaan tidak puas hatinya itu kepada saya.

Saya memahami apa yang disuarakan oleh rakan saya itu. Perasaan itu bukan hanya ada pada rakan saya seorang tetapi dialami oleh ramai orang terutamanya yang bergelar isteri. Mungkin di awal perkahwinan, mungkin anda memberontak kerana suami tidak pandai ucapkan kata cinta. Bila perkara itu anda suarakan pada suami, dia hanya tersenyum. Anda marah, anda umpamakan senyuman itu seperti menyindiri anda. tetapi setelah lama sebumbumbung dan sebantal dan mempunyai anak-anak, anda mulai sedar bahawa cinta suami tidak pernah berubah atau luak biar pun dia jarang membisikkan kata-kata syahdu itu di telinga anda.

Semakin anda dewasa, semakin anda matang dan semakin lama menjadi seorang isteri, anda mula belajar erti sebenar cinta seorang suami. Anda mulai mengenal karektor seorang lelaki. Manusia seorang lelaki ini memang sudah ditakdirkan sukar meluahkan apa yang mereka rasa. Ini kerana gaya asuhan yang diberikan oleh ibu bapa terhadap dua jenis jantina ini juga amat berbeza.

Anak lelaki dilarang sama sekali untuk menangis, mereka mesti kuat dan tidak sewenang-wenangnya melepaskan perasaan seperti anak perempuan. Kaedah pengasuhan ini akhirnya membentuk kaum lelaki menjadi seorang yang ptraktikal. Mereka agak rimas pada benda yang remeh-remeh. Jadi secara kasarnya, anda tidak perlulah terlalu terasa hati. Selagi anda tahu mereka masih setia, masih cinta dan menghargai anda sebagai seorang isteri dan wanita, selagi itulah anda jangan berprasangka buruk terhadap lelaki yang menjadi pasangan hidup kita.

Pun begitu pada pendapat saya, tidak hilang kuasa atau jatuh ego seseorang suami jika sesekali bermain perasaan dan ucapkan kata-kata manis sebagai menghargai perasaan isteri. Kalau tidak pandai bermain kata-kata, hulurkan sekeping kad cinta bagi mewakili apa yang anda rasakan terhadsap isteri anda. Seronok bukan dapat menghargai hati orang yang anda kasihi? Bagaimana pun harus kita halusi kata-kata, " Cinta bukan hanya sekadar ucapan atau kata-kata"
 — with Nuranniesa Jamil.




: baca ..!

Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar 
hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan.
Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun.
Bila-bila masa ia akan pecah..!!
Renung2kan lah dan selamat beramal ^_^


Hayati kehidupan anda,janganlah dibandingkan dengan orang lain ^_^




I - ℒℴvℯ - ♥ A L L A H (Subhanahu Wa Ta'alaa) ♥
I - ℒℴvℯ - ♥ Prophet M U H A M M A D (SallAllâhu 'Alaihi Wa Salam) ♥I - ℒℴvℯ - ♥ Q U R A N ♥I - ℒℴvℯ - ♥ I S L A M ♥And.... ♥ ♥ ♥ I - ℒℴvℯ - TO - BE - A - M U S L I M ♥ ♥ ♥





❤.✿.❤ Run Towards ❤.✿.❤░░░░░╔╗║║╔╗║║░░░░░░░░░░╠╣║║╠╣╠╣░░░░░░░░░░║║╚╚║║║║░░░░░And He Will Make The Whole World Run Towards You!! ❤❤ "So flee to Allâh (from His Torment to His Mercy — Islâmic Monotheism), verily, I (Muhammad SallAllâhu 'Alaihi Wa Sallam) am a plain warner to you from Him.." [Surah Adh Dhariat, 51:50] ❤


Sahabat kami yang muslimah, bila dia benar-benar mencintaimu karena Allah, dia akan menikahimu; bukan hanya menghujanimu dengan rayuan kosong...Ayo kita berhenti terpedaya rayuannya...Sahabat kami yang muslim, bila kalian benar-benar mencintainya karena Allah, nikahilah dia; jangan hanya merayunya dengan kata-kata manis...Ayuh berhenti mempermainkan mereka


You , Jaga diri you baik2 .Kalau sakit , makan ubat, jumpe doktor .Kalau boring , kawan2 kan ade .Kalau busy , take a break tuk rehat .Kalau penat badan , pergilah message sape2 .Kalau ade movie baru , pergilah tengok , have fun .Kalau ade show , buat lah yang terbaik .Kalau ade mase , pergila karaoke dengan kwn2 .Dalam semue 'Kalau' tu , i ade kat sini doakan tuk youu eh :)


~.MASA akan terasa LAJU apabila DOSA dilakukan, JAM akan terasa LAMBAT apabila SAKIT dirasakan, SAAT akan terasa HENTI apabila MATI dilaksanakan.~


tentang gambar: Apa yang haram dilihat diluar, haram juga dilihat dalam FB dan begitulah apa yang halal dilihat diluar, halal juga dalam FB. Tapi ingat , kebarangkalian besar gambar anda bukan hak milik anda lagi..berhati2 lah..


• ☑ Setiap ilmu ada amalannya..
• ☑ Setiap perkara ada sebabnya..
• ☑ Setiap persoalan ada jawapannya..
• ☑ Setiap perlakuan ada ganjarannya..
• ☑ Setiap kesulitan ada kemudahannya..
• ☑ Setiap kesenangan ada rahmatnya..
• ☑ Setiap kehidupan ada ujian dan dugaannya..
• ☑ Setiap takdir ada hikmah di sebalik ketetapannya..

Lalu, renungi dengan mata hati..
Berfikir dengan akal kurniaan ILAHI..
:: ☑ Jom muhasabah :: ☑ Dakwah hati :: ☑ Tarbiyah diri :

Tiada airmata yg menenangkan jiwa kecuali airmata Taubat ~





Jika seseorang tidak bertudung, melakukan kesalahan dan terdapat cacat cela pada mana-mana kehidupannya, usahlah ia terus dihukum. Mungkin beliau dalam proses berubah, tegur dengan baik, bukan marah dan terus meninggalkannya. Biarlah kewujudan kita menggambarkan betapa indahnya Islam. Bukan menggambarkan kita sukar didekati dan orang2 yang melakukan kesalahan itu tidak layak bersama kita.




♫•*¨*•.¸ﷲ¸.•*¨*•♫♥:♫*ღ☆ღ*¨ *¤.¸¸.¸¸.¤*¨*ღ☆ღ
BiLa cintaku memilihmu, kau tau itu bukan pilihanku tp pilihan-Nya.
BiLa cintaku memilihmu, itu bukan karena cintaku padamu, tp karena Dia mencintai kita.
BiLa cintaku memilihmu, biarkan waktu yang menjawab siapakah dirimu.
BiLa cintaku memilihmu, aku yakin cinta-Nya telah memilihmu untuk menjadi teman bagiku menyempurnakan setengah agama ini.
BiLa cintaku memilihmu, izinkn ku habiskan sisa usiaku untuk menjagamu......
♫•*¨*•.¸ﷲ¸.•*¨*•♫♥:♫*ღ☆ღ*¨ *¤.¸¸.¸¸..¤*¨*ღ☆ღ





Tak Perlu Menjadi "NUMBER ONE" Di Mata Dia Yang Kamu Cinta Kerana Yang Kamu Perlukan Adalah Menjadi "ONLY ONE" Di Hatinya.. :)





10 Sikap 'Terlalu' Yg Harus Dihindari Dalam Perhubungan....Sikap 'terlalu' ini sangat berbahaya dalam perhubungan sekiranya tidak dikawal. Ia mungkin dapat menjejaskan hubungan yang harmonis atau menjadi penyebab pertengkaran yang berulang pada sesebuah hubungan. Oleh itu lebih baik kita menyelidik diri sekiranya kita menghadapi gejala 'terlalu' dalam diri kita.1. Terlalu Manja Sifat manja wanita sering dikaitkan sebagai suatu daya tarikan tersendiri. Banyak lelaki yang menyukai kemanjaan kekasihnya, kerana ia dapat membangkitkan sifat melindunginya. Namun jangan kemanjaan tersebut berlebihan. Wanita yang terlalu manja seumpama anak kecil yang mengada-ngada. Paling teruk karenah wanita yang terlalu manja kelihatan buruk di depan umum. Pasti akan memalukan teman lelakinya.2. Terlalu Tertutup Demikian pula dengan sikap terlalu tertutup, hal ini akan menghambat komunikasi. Padahal komunikasi sangat penting bagi menjaga keharmonisan setiap hubungan. Baik lelaki mahupun wanita ingin mengetahui pengalaman, perasaan dan keinginan pasangannya. 3. Terlalu Terbuka Orang yang bersikap umumnya menyenangkan dan mesra. Namun sikap yang terlalu terbuka juga kadangkala menjadi tidak menyenangkan. Orang yang terlalu terbuka biasanya mengungkap isi hatinya tanpa melihat situasi dan keadaan, sulit menyimpan rahsia, dan yang lebih buruk adalah kebiasaan bicara dulu , berfikir kemudian serta melampau had sempadan.4. Terlalu Cerewet Ada sebahagian wanita yang kurang menyedari, betapa buruknya wanita yang terlalu cerewet. Jika seorang ibu cerewet kepada anaknya yang masih kecil mungkin masih dapat dimaafkan.Namun cerewet kepada kekasih amat menyesakkan, meskipun dengan alasan “Kerana aku sayang padamu”. 5. Terlalu SensitifWanita yang terlalu perasa atau sensitif akan membuat kekasihnya merasa tidak bebas untuk mengungkapkan perasaanya, kerana takut melukai hatinya. Padahal dalam hubungan cinta yang sihat kedua belah pihak seharusnya saling mengungkapkan perasaannya dengan bebas. Kadangkala gurauan juga dapat mengguris perasaan wanita yang terlalu sensitif sehingga pasangannya tiada mood untuk berlawak jenaka bagi menceriakan suasana.6. Terlalu MengongkongLelaki memerlukan kebebasan atau ruang untuk melakukan aktiviti yang disukainya, untuk menekuni apa yang dipelajarinya, untuk bergaul dengan teman-temannya dan untuk menjadi dirinya sendiri. Jika wanita terlalu mengongkong, mungkin untuk sementara pasangannya dapat bertahan atau memahaminya, namun tidak untuk jangka panjang. Dia akhirnya akan bosan dan berontak sehingga boleh menjejaskan hubungan.7. Terlalu MemperlekehLelaki tidak menyukai wanita yang tidak menghargainya, apalagi memperlekehkannya. Wanita perlu bersikap lebih bijak untuk tidak membuat lelaki merasa direndahkan baik oleh sikap mahupun ucapan yang dihamburkan.Bila kamu hendak memperbaiki kekasih kamu yang terlalu banyak kelemahannya, kamu perlulah mendorongnya untuk berubah sedikit demi sedikit dgn cara yang sewajarnya iaitu tidak memperlekehkannya.8. Terlalu Memiliki Tidak ada seorang pun yang betul-betul ingin dimiliki oleh orang lain. Tentu saja dia kekasih kamu, namun bukan milik peribadi kamu. Jadi biarkan dia juga dimiliki oleh dirinya sendiri, oleh teman-temannya, oleh keluarganya dan oleh orang lain. 9. Terlalu Menyanjung Kebiasaan memuji dan saling menghargai memang perlu. Selain untuk merapatkan hubungan, ia juga penting untuk meningkatkan rasa percaya diri kekasih kamu. Tetapi kalau kamu terlalu sering menyogoknya dengan pujian dan sanjungan, kamu tidak saja merosak erti sebenar pujian , tetapi juga membuat si dia merasa bosan. Dia juga menganggap kamu tidak ikhlas.10. Terlalu Menuntut Meskipun lelaki perlu dipacu semangatnya, namun terlalu menuntut bukanlah cara yang baik. Lelaki juga ada had kesabarannya dalam melayan karenah pasangannya yang terlalu menuntut itu dan ini. Lama-kelamaan dia akan jadi bosan dan tidak lagi mahu menurut kehendak pasangannya. — withNuranniesa Jamil.

Tak kenal maka tak cinta, Dah Kenal akan taat dan setia..

Pepatah ada mengatakan, tak kenal maka tak cinta. Sejauh mana ketepatan pepatah ini boleh difahami oleh semua. Ini kerana ramai juga pasangan yang mengakui amat menyintai pasangan masing-masing malahan ada yang sudah bertahun hidup sebumbung sebagai pasangan suami isteri berdasarkan cinta atau suka. Tetapi kenapa banyak rumahtangga yang bina atas dasar kenal dan cinta ini roboh di tengah jalan?


Jawapabbya mudah! Mereka memang bercinta tapi sebenarnya mereKa tidak kenal di antara satu sama lain. Mereka tidak kenal hati budi orang yang mereka pilih untuk menjadi pasangan hidup, mereka tidak kenal sifat buruk dan baik orang yang mereka cintai itu, mereka tidak mendalami erti sebenar sebuah cinta dan perkenalan. Sebab kalau masing-masing kenal dan cinta, sudah tentu mereka mampu mengendali kemudi dan bahtera rumahtangga walau sebesar mana badai yang melanda.


Mengenali pasangan bukan semata-mata tahu namanya, siapa ayah serta adik-beradik dan di mana tinggalnya. Mengenali pasangan terutama bagi wanita, adalah peka! Peka bererti lekas berasa sesuatu, atau lekas bertindak balas. Peka juga bermaksud menyedari dengan sesungguhnya dan menghayati sesuatu. Jadi maksud lainya, adalah menghayati dan mendalami siapakah orang yang tidur sebantal dengan kita itu.


Mencintai suami atau pasangan juga seperti menerima diri beliau apa seadanya. Sama ada baik atau buruk, sama ada positif atau negatif. Yang baik dan positif, kita cuba contohi dan yang buruk serta negatif , berusahalah kita mengimbanginya. Baik suami ataupun isteri apabila mereka benar-benar mengenali pasangan, itu barulah dinamakan cinta sejati.


Bersikap matanglah dalam menangani kekurangan pasangan kerana kematangan anda boleh mengubah sedikit demi sedikit sikap buruk pasangan masing-masing. Lelaki biasanya akan cair dengan sikap kelembutan dan wanita akan jadi isteri yang taat jika mendapat suami yang menjadi idamannya.


Jika ini semua mampu kita lakukan, maka istilah " Tak kenal maka tak cinta, sudah kenal akan taat dan setia" dapat kita semadikan dalam rumah tangga.

Nikmatilah Kehidupan Anda


Sekumpulan alumni yang mempunyai kedudukan dan tahap yang tinggi dalamkerjaya mereka membuat perjumpaan di rumah professor yang mengajarmereka di Universiti dahulu.Mereka berbual-bual dalam berbagai topik dan perbualan itu bertukarkepada rasa "stress" atau tekanan yang mereka hadapi di tempat kerjaataupun kehidupan mereka.Professor mereka masuk ke dapur dan kembali semula dengan sebuah tekobesar berisi kopi dan bermacam jenis cawan dan gelas. Ada yang diperbuatdari porcelain, plastik, kaca, kristal. Ada yang kelihatan biasa dan adayang kelihatan mahal.Professor itu menyuruh mereka menuang sendiri kopi tersebut.Setelah semua anak muridnya mengambil kopi masing-masing, professor ituberkata:"Jika anda semua perasan, semua cawan yang cantik dan mahal telahdiambil meninggalkan cawan yang biasa dan kelihatan murah. Adalahkeadaan yang biasa anda semua mahukan yang terbaik dalam hidup andatetapi itulah punca kepada masalah dan "stress" yang anda semua hadapi""Apa yang sebenar anda perlukan adalah kopi, bukan cawannya tetapi andasendiri telah memilih untuk menganbil cawan yang terbaik. Dan lebihteruk dari itu, anda memerhatikan cawan yang diambil oleh orang lain."Kehidupan adalah kopi, kerjaya, wang dan kedudukan anda dalam masyarakatadalah cawan tersebut. Cawan itu hanyalah alat untuk mengisikandungannya iaitu kehidupan. Kehidupan tidak berubah hanya alatnya yangberubah.Kadangkala kita terlalu fokus kepada cawan yang kita pegang hingga kitagagal untuk menikmati kopinya.Nikmatilah kehidupan yang ada...

aurat




dear Muslim student's......

dear Muslim student's...... kalau dengar lagu 'it will rain' by Bruno Mars , harap-harap jangan ikut ... nyanyi sekali la ye, sebab ada bait lirik yang boleh bawa kita ke arah murtad (for Muslims) kalau boleh tak payah dengar langsung... ni liriknya:- there's no religion that could save me (tiada agama yang boleh selamat kan aku) no matter how long my knees are on the floor (tak kira berapa lama melutut di lantai) tiada agama?? jaga- jaga~ Allah murka nanti, sebab kita terleka... tolong sebarkan! Jika kamu sayang Allah. "copypaste"  Kredit to; Farahana Zolkefli


Setiap bentuk badan seorang perempuan boleh dihayati oleh seorang lelaki dengan berbagai-bagai tafsiran nakal nafsu. Apabila seorang lelaki terlihat seorang perempuan, maka perkara pertama yang akan dilihatnya ialah rambut wanita berkenaan.Apabila rambut wanita itu telah ditutup, maka mata lelaki itu akan turun ke bawah melihat bentuk lehernya, maka wajiblah wanita itu menutup lehernya. Maka mata lelaki itu akan turunlagi melihat bentuk payu daranya, maka wanita itu berkewajipanlah menutup bentuk payu daranya dengan melabuhkan tudungnya.Setelah itu mata lelaki akan turun lagi melihat bentuk ramping pinggangnya, maka labuhkanlah pakaian supaya tidak ternampak bentuk pinggangnya, maka mata lelaki itu akan melihat pula akan bentuk punggungnya, maka wajiblah wanita itu membesarkan pakaiannya agar bentuk punggung tidak kelihatan, dan lelaki itu akan pula melihat bentuk pehanya, maka janganlah sesekali wanita itu memakai kain yang agak ketat sehingga terlihat bentuk pehanya walau sedikit, maka akan dilihat lagi oleh lelaki itu akan bentuk kakinya pula, maka janganlah wanita itu berseluar, kerana terus-terang pihak lelaki bercakap, walau muslimah itu bertudung labuh, berbaju labuh, jika beliau memakai seluar, walau nampak besar sedikit.Mata lelaki ini nakal, setelah tidak ternampak akan bentuk kakinya, maka akan dilihatlah pula akan mata lelaki itu kepada kakinya, maka wajiblah wanita itu untuk menolong lelaki itu tidak berdosa, menutup kakinya dengan melabuhkan kain, atau memakai stokin yg warnanya jangan sesekali berwarna kulit perempuan, maka mata lelaki ini akan kembali ke atas, akan melihat pula bentuk tangan wanita itu, maka, tolonglah wahai muslimah, agar melabuhkan tudung menutupi bentuk tangannya yang indah pada pandangan lelaki. Maka wahai lelaki, janganlah pula kamu melihat mukanya, kerana ia akan menimbulkan fitnah, kecuali jika kamu wahai lelaki, ingin meminangnya.

: kehidupan

Kehidupan dan kematian itu suatu lumrah hidup yang tidak mungkin dapat dipisahkan. Semua makhluk yang bernyawa baik manusia, haiwan, tumbuhan, jin, syaitan bahkan malaikat sekalipun pasti akan merasai mati. Tiada makhluk yang kekal, hanya Allah s.w.t bersifat baqa'. Namun tidak siapa yang mengetahui bila saatnya ajal yang datang di muka pintu. Hakikat kematian seringkali dilupakan oleh kebanyakan manusia disebabkan oleh nikmat dan kegembiraan hidup dunia yang fana ini. Hanya pabila maut menghampiri, barulah manusia akan sedar akan kebenaran yang sering dilupakan iaitu kematian.Benarlah apa yang dikatakan oleh Saiyidina Ali r.a bahawa manusia ini semuanya dalam keadaan tidur, mereka akan sedar ketika malaikat maut datang mencabut nyawanya. Ramai diantara kita lupa akan janji Allah s.w.t dalam firmanNya :"Setiap yang bernyawa akan merasai mati" (Al-Imran : 185)"Di mana pun kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu (apabila sampainya ajal) sekalipun kamu berada di dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh" (An-Nisa: 78)Wahai saudaraku, maut tidak pernah melupakan kita walau sesaat. Maut tidak pernah jauh dari kita bahkan semakin dekat, dan mendekat dari hari ke hari. Sekalipun ia hampir dengan kita, tidak pula ia memberi amaran dan peringatan bahawa nyawa berada di hujung usia. Tiada siapa yang akan tahu bila ajalnya tiba. Ada yang menemui ajal ketika sedang sujud kepada Allah, dan ada pula ketika sedang bermaksiat dan menderhakai Allah. Kerana itulah kita perlu berjaga-jaga setiap masa. Hiasilah diri dan minda agar mudah ingat kepada kematian supaya kita tidak lupa destinasi utama yang ingin dituju kelak.

Mana mungkin KESEDIHAN hadir tanpa sebab..kamu MEMBOHONGI diri bila berkata :

: keburukan rantai burung hantu

: keburukan rantai burung hantuAku suka burung hantu. Sebab aku rasa burung hantu seekor burung yang comel dan cool. Tetapi, tiba-tiba muncul segelintir manusia yang mengatakan rantai burung hantu haram dipakai disebabkan adanya unsur-unsur Freemason. Secara tidak langsung, ini bermakna burung hantu menjadi penyebab rantai tersebut haram dipakai. Jadi, adakah burung hantu haram di sisi Islam? Selepas ini, kita sebagai umat Islam wajib menyekat pembiakan burung hantu diseluruh dunia kerana burung hantu ada unsur-unsur freemason. Begitu?

burung hantu dalam freemason

Tidak wajar mengaitkan haram sebab Freemason


Tidak dinafikan, pergerakan Freemason ini memang wujud. Hukum memakai pakaian atau perhiasan yang memaparkan lambang persatuan dan simbol agama lain adalah haram. Tetapi, untuk mengaitkan rantai burung hantu itu haram disebabkan Freemason adalah tidak wajar. Jika rantai burung hantu haram disebabkan ada unsur freemason, adakah ini bermakna memakai rantai naga, cicak tokek atau binatang yang lain adalah halal? Dan jika selepas ini Freemason menyelitkan gambar ayam, adakah ayam haram dimakan dan Radix Fried Chicken terpaksa ditukar kepada Radix Fried Duck? Ayamas ditukar kepada Itikmas?


Haram dipakai sebab dilarang dalam Islam


Bagi lelaki, segala jenis rantai adalah haram dipakai. Bagi wanita, bukan setakat rantai burung hantu yang haram dipakai. Segala jenis perhiasan yang terdapat padanya gambar atau ukiran sesuatu yang bernyawa seperti binatang adalah haram dipakai kerana ia diletakkan pada tempat yang dimuliakan yakni di tubuh badan kita. Sedangkan teddy bear pun haram disimpan di dalam rumah. Tapi, berapa ramai awek-awek yang simpan di atas almari dan di hujung katil? Apabila patung-patung tersebut diletakkan sebagai perhiasan, perbuatan tersebut adalah haram. Malah, Malaikat tidak akan memasuki rumah yang terdapat di dalamnya patung.




Rasulullah SAW bersabda : Maksudnya: “Malaikat tidak akan memasuki rumah yang terdapat di dalamnya patung-patung atau gambar-gambar (sesuatu yang bernyawa)” (Hadis riwayat Muslim)


Tetapi, untuk dijadikan sebagai alat pembelajaran atau mainan kanak-kanak, hukumnya harus. Soalnya sekarang ialah bab perhiasan.


Apa tujuan pakai hiasan macam tu?


Nabi SAW bersabda. Maksudnya: “Makanlah kamu dan bersedekahlah sertaberpakaianlah dengan tidak berlebih-lebihan dan tidak bermegah-megah.” (Hadis riwayat An-Nasai’e)
“Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas.” (Surah al-‘Araf, ayat 31)


Jadi, apa tujuan anda memakai perhiasan dengan ukiran macam tu jika bukan untuk menunjuk-nunjuk? Berhiaslah secara ala kadar. Orang yang suka berhias secara berlebihan ni biasanya orang yang tidak menutup aurat dan tidak bersolat. Kalau pakai tudung dengan sempurna, macam mana nak tayang rantai tu kan? Kalau warnakan kuku dan rambut, macam mana nak solat kan? Bukan setakat wuduk, mandi wajib pun tak sah.


Ini aku tengok, yang tak tutup aurat pun sibuk sebarkan artikel 'haram pakai rantai burung hantu sebab ada unsur Freemason' tu. Artikel suruh tutup aurat taknak ambil peduli pulak? Tidak menutup aurat  dan memakai perhiasan secara berlebihan itu bukan setakat ada unsur Freemason. Malah SAMA dengan orang kafir. Itu fakta! Yang sudah jelas haram pun orang tak ambil kisah. Inikan pula nak dikaji semua benda dan kaitkan dengan unsur Freemason. Bakteria seberang laut kau nampak. Dinosaur depan hidung kau buat tak tahu.

Apa salah burung comel ni? :-(

p/s : Sekali lagi diingatkan. Rantai burung hantu haram dipakai bukan sebab ada unsur Freemason. Tetapi haram sebab Islam melarang segala jenis perhiasan yang berunsurkan makhluk bernyawa. Ngerti lo?

: kenangan



                     : NURAFIFAH AQILAH_NADIA HAZIQA_NUR MUNIRAH :
        
                     : hey , mereka pandai tahu tak .. budak target tuh :) target jaa dapat :)
                     jeleuos tuh .. haha .. hum tapi semua tuh Allah yang menentukan segalanya
                     bukan rezki mun na buat macam mana ken ? lagi pun mun neh bukannya pandai ,
                     yela , saia budak low lha .. berserah kepada Allah , dia yang menentukan :)
                    na sedeh pun ta guna juga ken . dha usehe dha .. ta dapat jugaa . na buat macam mana lagi :)
                    harap-2 sangat form4 boleh focus dalam pelajaran . and berharap sangat 2011 semua berubah                                                  
                                                                        dengan baik
                    baik , walaupun dalam rumah , ataupun luar rumah , amin :) hum ,.

  Thanksforread :)

: hum.!

         : kenapa kenapa kenapa ?
NM ta kisah kalu kau taknak mengaku or bagtahu
apa yang aku tanya ken ?
tapi kenapa susah sangat nkau na jujur dengan apa yang NM tanya ken ?
NM tak ken puas hati kalu kau ta jujur , tak kisah lha kau na tipu kea ape ,
janji kasi tahu lha ape yang kau pernah rahsia ken dekat belakang NM ..!

hum , maaf , thanks :)

: kekecewaan

                                                   : Tak perlu berteka-teki ,
                                                Jika benar jodoh ini takdirNya ..
                                                Hiasilah aku dengan cinta itu ..

                                                  : Hatiku dan hatimu disatukan cinta kita
                                                                       dipadukan ,
                                                               kisah kita disulamkan ,
                                                              sayang kita disematkan ,
                                                           bersama rindu yang terpateri ,
                                                                dalam janji pernikahan
                                                     kita yang suci semoga ianya kekal abadi
                                                                                          *forwadsemula..

                                                : kenapa dipertemukan hanya untuk dipisahkan ,
                                           dan kenapa dipertemukan lagi hanya untuk dipisahkan lagi..
                                           lukaku semakin parah .. lebih parah bila "tiada berita"
                                           sepi tanpa kata , terdiam dan kaku tak daya kau ku lupa
                                           , apa jua kata mereka biarkan kenangan berbunga
                                           diranting usia .. dan adakah selamanya aku terpaksa
                                           berpura-2 BAHAGIA ..
       

Tuesday, December 20, 2011

: assalamualaikum


 : hey .. humm. :>.. ingat kah kau dengan lyric lagu itu carta hati adakah engkau pernah menyanyi ken  untuk aku ? yang kau memuji , dan membelai ,menjga aku selama ini ? tapi.... ingat tak kau dengan janji kau ? taat pada yang satu ? yaa ? ada ken ? na kata aku kesal ? tidak ada di fikiran aku pun ..tapi , sebelum ini , aku tidak berhubumg dengan kau btulken ? yee , semua itu aku sengaja ken .. kenapa aku sengaja ken ? kerna , aku na menguji kau , sejauh mana janji-2 dan kata-2 manis kau itu ,, dan semalam 20122011 aku kenal ken kau dengan sesorang gadis yang kau hendak berkawan . yep . aku ta mampu menjaga kau , kerna aku ta sempurna
         
 : yeep , cume kau saje yang nampak kesalahan aku , nd aku jugaks perhati kan kau dimana sajee , dalam hati , aku ambil berat tentang kau.. aku berharap , dengan adanya , gadis itu , engkau tak akan melupakan aku dan kalau betul engkau ta mahu menhubungi aku , hum , tape .. aku ta kisah , orang kata dugaan cinta ken .. hum .. yee .. aku dilairkan seorang yang penyabar walaupun aku tidak sempurna , kau pandai aku bodoh .. mudah diperbodohkan ken ?aku ta kisah .. kalau benar engkau ta mahu ken aku lagi , sila ken dengan cepat meminta maaf dengan ikhlas dan meluahkan , dan sebut lha perkataan " smpai disini saje" aku terime semue itu .. dan aku ta mahu menanggung keseksaan percintaan ini.. aku kenal gadis tu , dha lame dha . gadis itu mahu berkawan , aku terima ... aku tak akan sangke buruk , sebub semue ni aku yang mulakan ..



: I hope you always happy when there is no I in the sight of you

hee , NM memang R.A.B.U.N ,, hee .. okay ken ?

hee , NM memang R.A.B.U.N ,, hee .. okay ken ?

DOMOKUN~ ituu EXBOYPRENG capital A bagi , tapi dhaa hilang :)

DOMOKUN~ ituu EXBOYPRENG capital A bagi , tapi dhaa hilang :)

yess..! time final exam ..! huuhh

yess..! time final exam ..! huuhh

budak comel(putri)

budak comel(putri)